Sign in | الخميس 18 أفريل 2024 | پنج شنبه, 30 فروردین 1403

چگونگی ثبت‌نام در رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه‌ها

یک شنبه, 24 مرداد 1400 ساعت 22:17:37

نوشته شده توسط : مدیر

ثبت‌نام در رشته‌های بدون‌آزمون دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه‌های کشور تا شهریورماه ادامه دارد، متقاضیان برای ثبت‌نام باید به ضوابط پذیرش توجه کنند

تصویر
چگونگی ثبت‌نام در رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انتخاب رشته در رشته‌های بدون‌آزمون دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه‌ها تا ۵ شهریورماه ادامه دارد. متقاضیان برای ثبت‌نام در این رشته‌ها نیازی به شرکت در کنکور ندارند و سنجش داوطلبان فقط بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد.

برای ثبت‌نام در رشته‌های بدون‌آزمون دو روش وجود دارد. در روش اول داوطلبان می‌توانند به سایت سنجش آموزش کشور مراجعه کنند و با پرداخت ۵۴۰ هزار ریال ثبت‌نام خود را انجام دهند. هر یک از متقاضیان رشته‌های بدون‌آزمون می‌توانند ۱۵۰ کدرشته امتحانی را انتخاب کنند.

برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی زیرمجموعه وزارت علوم نظیر دانشگاه‌ها دولتی، غیردولتی، پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی سهمیه ایثارگران، مناطق و سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی، مناطق محروم در این پذیرش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب رشته بدون محدودیت
در انتخاب رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی برخلاف کدرشته‌های باآزمون محدودیتی از نظر دوره مجاز یا گروه آزمایشی وجود ندارد و همه متقاضیان بدون توجه به نوع مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی و از تمامی گروه‌های آزمایشی، مجاز به انتخاب تمامی کدرشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی هستند.

متقاضیان این رشته‌ها باید دیپلم نظام آموزشی جدید اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش یا مدرک پیش‌دانشگاهی داشته باشند. داوطلبان همچنین می‌توانند با دیپلم نظام قدیم یا مدرک کاردانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند.

متقاضیان مجاز هستند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی از تمامی گروه‌های تحصیلی و رشته‌های مندرج در دفترچه راهنمای پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (گروه‌های تحصیلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی) نسبت به انتخاب کدرشته‌های مورد علاقه خود اقدام کنند. نحوه گزینش آنان با توجه به نوع مدرک دیپلم و همچنین رشته انتخابی صورت خواهد گرفت.

پذیرش اتباع خارجی در دوره‌های بدون‌آزمون دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم
اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به ثبت‌نام و انتخاب رشته در این دوره‌ها هستند. در صورتی که اتباع خارجی مقیم سایر کشورها باشند پذیرش آن‌ها لغو می‌شود.

متقاضیان تحصیل غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نمی‌باشند و در صورت قبولی در کدرشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون لغو می‌گردد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود.

متقاضیان تحصیل غیرایرانی پذیرفته‌شده در مناطق غیرمجاز، می‌توانند بر اساس کسب حدنصاب نمره علمی، در اولین کدرشته تحصیلی منطقه مجاز، طبق کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته‌های تحصیلی، ادامه تحصیل دهند. دانشگاه‌های محل پذیرش اولیه که جز مناطق غیرمجاز محسوب می‌شوند، ملزم به ارجاع پذیرفته‌شده غیرایرانی طی مکاتبه مستقیم به سازمان سنجش آموزش کشور هستند.

متقاضیان تحصیل در هر یک از رشته‌های تحصیلی باید واجد شرایط مقررات و ضوابط پذیرش بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوط انتخاب کنند، در غیر این صورت قبولی آنان لغو گردیده و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می‌آید.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها از طریق رشته‌های بدون‌آزمون است، به خبرنگار آنا بیان می‌کند: ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون‌آزمون ۳۲۹ هزار و ۵۰ نفر است.

وی ادامه می‌دهد: داوطلبان در رشته‌های بدون‌آزمون، محدودیت انتخاب رشته مجازین کنکور را ندارد. زرین آمیزی تأکید می‌کند: رشته‌های بدون‌آزمون صرفاً به دانشگاه‌های غیردولتی و کوچک محدود نمی‌شود و برخی از دانشگاه‌های دولتی نیز رشته‌هایی را در دوره روزانه به‌صورت بدون‌آزمون ارائه داده‌اند.

ثبت‌نام در رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه آزاد اسلامی
روش دوم ثبت‌نام در رشته‌های بدون‌آزمون از طریق سامانه دانشگاه آزاد اسلامی است. داوطلبان می‌توانند برای ثبت‌نام در این رشته‌ها به سایت azmoon.org مراجعه کنند. متقاضیان می‌توانند نسبت به انتخاب ۲۰ رشته شهر از یک مجموعه و یک نظام آموزشی از میان رشته‌شهرهای ارائه شده در سامانه اقدام کنند.

متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته‌شهر از نظام‌های آموزشی متفاوت دارند می‌توانند مجدداً با خرید کارت اینترنتی ثبت‌نام نسبت به انتخاب ۲۰ رشته‌شهر از نظام آموزشی دیگر اقدام کنند. داوطلبانی که تمایل به انتخاب رشته‌شهر از مجموعه‌های آزمایشی متفاوت دارند، می‌توانند مجدداً با خرید کارت اینترنتی ثبت‌نام نسبت به انتخاب ۲۰ رشته‌شهر از مجموعه آزمایشی دیگر اقدام کنند.

Error loading Partial View script (file: ~/Views/MacroPartials/کامپوننت/LinkPreview.cshtml)

برای ثبت‌نام در رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز داوطلبان باید دیپلم نظام آموزشی جدید، گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی، دیپلم نظام قدیم یا مدرک کاردانی داشته باشند. دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدر پیش‌دانشگاهی یا کاردانی هستند نمی‌توانند در رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کنند.

برای پذیرش در رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز از سهمیه‌های مناطق، ایثارگران استفاده می‌شود.

امکان ثبت‌نام اتباع غیرایرانی در رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه آزاد اسلامی
اتباع غیرایرانی نیز می‌توانند در رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کنند به‌شرط اینکه دارای اقامت قانونی و مدرک دیپلم مورد تأیید داشته باشند.

اتباع غیر ایرانی پذیرفته‌شده در هر یک از رشته‌های تحصیلی منحصراً می‌بایست واجد شرایط و ضوابط اعلام شده از سوی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب نموده باشند در غیر این صورت قبولی آنان منتفی تلقی گردیده و از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می‌آید.

بهروز طهماسب کاظمی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا به داوطلبان توصیه می‌کند که امکانات، زیرساخت‌ها، اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر خود را ارزیابی کنند تا بتوانند بهترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل برگزینند.

ظرفیت پذیرش در دوره‌های بدون‌آزمون دانشگاه آزاد اسلامی همانند سال گذشته اعلام شده است. رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در این باره می‌گوید: دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک میلیون ظرفیت پذیرش در دوره‌های بدون‌آزمون در نظر گرفته است که ظرفیت دوره کارشناسی پیوسته حدود ۳۷۰ هزار نفر است.