Sign in | الخميس 28 مارس 2024 | پنج شنبه, 09 فروردین 1403

چگونه دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب کنیم؟ - انتخاب دانشگاه محل تحصیل در 8 گام

دو شنبه, 06 مرداد 1399 ساعت 13:25:54

نوشته شده توسط : مدیر

مهم ترین موضوع در انتخاب دانشگاه، کیفیت آموزش است.عموما فعالیتهای برجسته آموزشی ، پژوهشی در رتبه بندی دانشگاه ها اهمیت بیشتری دارد. بنابراین رویدادهای علمی ، دستآوردهای علمی پژوهشی ، امکانات آموزشی ، پژوهشی ، رفاهی و ورزشی دانشگاه مورد نظر خود را به دقت بررسی نمائید.

تصویر
چگونه دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب کنیم؟ - انتخاب دانشگاه محل تحصیل در 8 گام
با آغاز فصل کنکور نگرانی های انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل بر داوطلبان و خانواده های آنها غلبه می کند. برای انتخاب مناسب آگاهی از معیارها و شاخصهای انتخاب اهمیت زیادی دارد. در این نوشتار کوتاه به بررسی برخی از مهمترین معیارهای انتخاب دانشگاه محل تحصیل می پردازیم.

کیفیت آموزشی

مهم ترین موضوع در انتخاب دانشگاه، محل تصحیل کیفیت آموزش است. برای آگاهی از کیفیت آموزشی دانشگاه مورد نظرتان بهترین راه بازدید نزدیک از دانشگاه است البته چنین کاری همیشه مقدور نیست. به همین دلیل بهتر است به ارزیابی های معتبر و رسمی مراجعه کنید ، البته در کشورمان هنوز رتبه بندی خاصی در خصوص کیفیت دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا نشده است به همین دلیل راهکار دیگر مراجعه به منابعی است که داده ها و اطلاعات مرتبط با دانشگاه را گردآوری کرده اند. سایت اینترنتی دانشگاه ، فهرستهای معتبری که فعالیت دانشگاه ها را رصد و ثبت و ضبط می کنند ، موتورهای جستجو که اخبار و مقالات مرتبط با آن دانشگاه را فهرست کرده اند و از همه مهمتر افرادی که مستقیما با آن دانشگاه در ارتباط هستند که شامل کارکنان ، اساتید ، دانشجویان فعلی ، فارغ التحصیلان و مشاوران تحصیلی نیز میشود.
عموما فعالیتهای برجسته آموزشی ، پژوهشی در رتبه بندی دانشگاه ها اهمیت بیشتری دارد. بنابراین رویدادهای علمی ، دستآوردهای علمی پژوهشی ، امکانات آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی ، رفاهی و ورزشی دانشگاه مورد نظر خود را به دقت بررسی نمائید.

اعتبار مدرک 

هر چند بسیاری از مؤسسات آموزشی زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری فعالیت دارند. اما باید بدانیم که مدارک همۀ مراکز ، مؤسسات و دانشگاه ها در یک تراز قرار ندارد. بویژه بهتر است به تفاوت دانشگاه و مؤسسه هنگام انتخاب ومحل تحصیل توجه کافی داشته باشید.

نزدیکی به  محل سکونت

موضوع مهم بعدی، پاسخ این پرسش است که "دانشگاه در محل سکونت دانشجو است یا در شهری دیگر؟". اگر خانواده شما موافق رفتن شما به دانشگاه های دیگر شهرها نیستند یا زندگی در شهرهای دیگر برای شما دشوار است، سعی کنید دانشگاه های محل زندگی خود یا نزدیک به آن را انتخاب کنید. زندگی در شهرهایی غیر از محل سکونت، با دشواری های خاص خود همراه است که مهمترین آن مسأله مسکن است. بعلاوه بین شهرهای مختلف کشور از نظر فرهنگی تفاوت های زیادی وجود دارد و شما به عنوان دانشجو باید توان تطابق با فرهنگ آن شهرها را داشته باشید. فراموش نکنید که رفتن به شهر های همجوار نیز سختی ها و هزینه های تردد روزانه را در پی خواهد داشت.

امکان ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر

یکی دیگر از معیارهای مهم امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ترجیحاً در همان دانشگاه است. در حال حاضر دانشگاه های بزرگ کشور اغلب رشته های تحصیلی را در سه مقطع اصلی یعنی کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میدهند. بنابراین برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصیلات عالی را دارند بهتر است به این نکته مهم توجه نمایند. به علاوه دانشگاهی که یک رشته تحصیلی را در سه مقطع اصلی ارائه می دهد از تجربه ، امکانات ، منابع و اساتید خبره برخوردار است. باید بدانیم که دانشگاه ها یا مؤسساتی که از سابقه کافی در ارائه رشته های تحصیلی برخوردار نباشند اجازه تأسیس آن رشته در مقاطع بالاتر را ندارند.

بهره گیری از اساتید مجرب

مهمترین شاخص کیفیت آموزشی بهره گیری از اساتید با تجربه است. بنابراین پیش از انتخاب محل تحصیل به فهرست اساتید آن دانشگاه در رشتۀ مورد نظر توجه نمائید. حضور اساتید با سابقه و دارای کارنامۀ علمی پژوهشی مناسب نشان دهنده کیفیت آموزشی مناسب آن دانشگاه است. کارنامه اساتید مجرب شامل تألیفات علمی ، مقالات و دستآوردهای پژوهشی ارزشمند است.

امکانات و توانمندیهای دانشگاه

دانشجویان دانشگاه  ها و مؤسسات آموزشی به امکانات و توانمندیهای آموزشی ، پژوهشی ، رفاهی و ورزشی نیازمند هستند. مؤسسه ای که از امکانات اولیه یعنی کلاس درس مناسب ، کارگاه و آزمایشگاه مجهز ، کتابخانه و دسترسی به منابع علمی ، سرویس ها و خدمات رفاهی شایسته ، مکانها و امکانات ورزشی مناسب برخوردار نباشد قطعا مکان مناسبی برای ادامه تحصیل نیست. با رجوع به پایگاه های اطلاع رسانی دانشگاه در مورد میزان فضای آموزشی ، کارگاهی ، آزمایشگاهی ، رفاهی ، فرهنگی و ورزشی آن تحقیق کنید. داشتن مجتمع های آموزشی ، سایتهای کارگاهی ، خوابگاه ، سلف سرویس ، سرویس ایاب و ذهاب ، پارکینگ مناسب ، مسجد ، سالن ورزشی ، استخر و ... از امتیازات مهم یک دانشگاه شایسته است.
آزمایشگاه زیستشناسی مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
آزمایشگاه زیستشناسی مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

تسهیلات و خدمات مالی رفاهی

وقتی مشغول به تحصیل شوید تأمین امکانات و تسهیلات ضروری زندگی مانند مسکن ، خورد و خوراک و ایاب و ذهاب ارزان و همچنین هزینۀ جزوه و کتاب و شاید شهریه دانشگاه از اهمیت زیادی برخودار خواهد شد. دانشگاه های معتبر کشور به منظور تسهیل این دشواری ها خدمات رفاهی مناسبی را به دانشجویان خود ارائه می دهند. تقسیط شهریه ، وام های کوتاه ، میان و بلند مدت که بازپرداخت برخی از آنها پس از فراغت از تحصیل آغاز میشود. خوابگاه های مجردی و متأهلی ارزان و بهره مندی از منابع تحصیلی رایگان برتری دانشگاه محل تحصیل را نشان می دهد.

سابقه و قدمت دانشگاه

با توجه به سیاست رشد و گسترش آموزش عالی در سالهای اخیر مؤسسات زیادی فعالیت آموزشی خود را بتازگی آغاز کرده اند. باید توجه کنید که سابقه و قدمت دانشگاه محل تحصیل از اهمیت زیادی برخوردار است. دانشگاه های که زمان زیادی از تأسیس آنها گذشته چالشها ، مشکلات ، نارسائی ها و کمبودهای آغازین را پشت سر گذاشته اند و به شرایط پایدار و امکانات مناسبی دست یافته اند. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود سابقه و تاریخچۀ فعالیت آن را بخوبی بررسی نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

یکی از سه دانشگاه برتر استان مازندران که زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری فعالیت دارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است. بیش از 28 سال از آغاز فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری میگذرد. این دانشگاه بیشتر از 170 رشته تحصیلی را در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میکند. بیش از 45000 نفر تا کنون از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری فارغ التحصیل شده اند و بیاد داشته باشید که این تعداد از جمعیت اکثر شهر های مازندران بیشتر است. از نظر فضای آموزشی ، پژوهشی ، رفاهی ، فرهنگی و ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با بیش از 62000 متر مربع ساختمان دومین دانشگاه برتر استان مازندران محسوب میشود.
 399 عضو هیئت علمی و استاد مدعو با کارنامه قابل توجه علمی ، پژوهشی در این دانشگاه به امر آموزش دانشجویان اشتغال دارند. 
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری از تسهیلات ویژه در پرداخت شهریه ، استفاده از خوابگاه ، سلف سرویس و امکانات فرهنگی ورزشی شایسته برخودار هستند. پرطرفدار ترین رشته های گروه های فنی مهندسی و انسانی را می توانید در این دانشگاه در سه مقطع تحصیلی دنبال کنید. برخی از رشته های تحصیلی دایر در این دانشگاه بیش از 28 سال قدمت دارد.